Att handla nya kläder och produkter är något som många gör varje vecka. En del spenderar till och med merparten av sin lön för att kunna köpa det allra senaste som kommer ut på marknaden. Andra handlar bara nya klädesplagg om det gamla plagget går sönder. I Sverige är det oftast dessa två distinktionerna som görs, men det finns faktiskt en hel del spännande shoppingkulturer runt om i världen. Därför kommer denna artikel att titta närmre på olika exempel som är intressanta.
Kuponger och rabattkoder
I USA har kuponger och rabattkoder sedan en lång tid tillbaka varit ett sätt att locka till sig kunder. Det finns till och med personer som är kända för att kunna samla på sig så pass många kuponger att dem nästan köper allt gratis, eller till en kraftigt reducerad summa. Detta fenomen började sprida sig för ett par år sedan då en reality-serie började sändas i USA där människor visade hur mycket man kunde spara. Serien blev till och med så pass populär att den började sändas i Sverige. Sedan dess har även användandet av rabattkoder börjat spridas i Sverige, både vid shopping online och i butik. Bland annat finns jotex rabattkod för den som vill handla på nätet. Deras rabattkoder ger nämligen 10–15 % rabatt vid köp som görs online. På så sätt går det att handla billigare på internet, det handlar bara om att hitta rätt rabattkoder.
Dyra väskor och accessoarer
När det kommer till shopping finns det en del företag som har riktat stort fokus på att sälja exklusiva och dyra väskor och accessoarer. Gucci, Prada och Louis Vuitton är några av dessa märken och nästan alla i hela världen känner till dem. Genom effektiv marknadsföring har dessa varumärken kunnat växa sig stora, framförallt i Kina. Till skillnad från Sverige är det nästan ett krav på att unga kvinnor i Kina har någon typ av dyr väska eller accessoar som ett par glasögon. Denna typ av trend eller shoppingkultur återfinns även i Sverige och Europa, men i själva verket är den mycket mer extrem i Asien och en del till och med skäms om dem inte har en fin väska att visa upp.
Shopping som är bra för miljön
Till sist går det inte att prata om shopping och trender utan att nämna shopping som är bra för miljön. Genom att många ungdomar har blivit betydligt mer miljömedvetna har det också gjort att företagen som säljer kläder måste tillverka dem på ett etiskt korrekt sätt. Det har till och med inneburit att en del företag har behövt byta ut underleverantörer och göra offentliga ursäkter. Dessutom har denna trend också gjort att en del också köper kläder som redan ägts av någon annan, nämligen second-hand.